Kabriolet – twardy czy miękki dach?

Kabriolet - twardy czy miękki dach?

Kto z drżeniem serca myślał, że dachy cabrio z miękkim poszyciem odejdą w zapomnienie, jest z pewnością usatysfakcjonowany. Tak się nie stało. Powodem jest segmentacja rynku. Oba warianty mają swych odbiorców.

Tekstylne poszycie dachu występuje w jednostkach mniejszych, służących do rekreacji. Są to zazwyczaj drogie egzemplarze, które wyjeżdżając na drogę, dają świadectwo statusu właścicielowi.
Auta ze sztywnymi konstrukcjami dachów stanowią opcjonalne wyposażenie modeli produkowanych seryjnie. Bardzo często samochód dla użytkownika jest jedynym środkiem transportu i jest eksploatowany przez cały rok.

Poszycie tekstylne

Materiały na nowoczesne pokrycia dachów miękkich to dziś technologia kosmiczna. Wielowarstwowe kompozyty chronią wnętrze auta przed wpływem aury i są na tyle wytrzymałe, by zapobiec sforsowaniu przy użyciu siły.
Wyciszają i izolują termicznie wnętrze, podnosząc jakość podróży w każdych warunkach pogodowych.
Materiał na dach cabrio to zazwyczaj poliuretan w wersji spienionej. Zewnętrzna warstwa pokryta jest wodoodpornym tworzywem tapicerskim.
Elastyczny materiał rozpięty jest na lekkim stelażu, który można rozkładać siłą mięśni lub automatycznie, przez zastosowanie siłowników elektrycznych. Nic nie stoi na przeszkodzie, by kabriolet posiadał tylną szybę.
Są dwie opcje:

  • szyba plastikowa
  • szyba szklana

Szyba wykonana z tworzywa jest lżejsza, ale w trakcie eksploatacji pozostają na niej trwale zarysowania. Szklana szyba natomiast może być podgrzewana.
Dach elastyczny należy konserwować. Dwa razy do roku zaleca się impregnację przeciwdeszczową.

Nowoczesne konstrukcje dają też pewność eksploatacji. Podstawowym przykazaniem dla każdego posiadacza kabrioletu z tekstylnym dachem jest — nie składać dachu, który został zmoczony przez deszcz. Po drugie nie uruchamiać mechanizmu składającego podczas ujemnych temperatur.

Konstrukcje szkieletów dachów elastycznych są właściwie bezobsługowe. Jeśli auto nie brało udziału w wypadku, który wpłynął na żywotność podzespołów dachu, nie ma potrzeby wykonywania żadnych prac związanych z serwisowaniem.

Sztywna konstrukcja szkieletowa

Prekursorem metody był Mercedes. Jego dachy do kabrioletów składające się z segmentów, po raz pierwszy pokazano w modelu SLK w połowie lat dziewięćdziesiątych.
Segmentowy dach wymaga dodatkowych zabiegów i podzespołów wzmacniających. Dlatego modele odkryte z dachem sztywnym są cięższe od kabrioletów z dachem miękkim i znacznie masywniejsze niż jednostki zamknięte.
Dach twardy może być wykonany w całości ze szkła.

Oceń ten post
Poprzedni «
Następny »